شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

هیپرپلازی

۱۲ بازديد

هیپرپلازی

بیش‌رویش، هایپرپلازی (به انگلیسی: Hyperplasia ) یا هایپرجنزی افزایش شمار یاخته‌های بهنجار در بافت یا عضو است. بیش‌رویش به معنی افزایش در تکثیر سلول و در نتیجه افزایش شمار آن است. در هایپرپلازی ممکن است شاهد بزرگ شدن عمده و فاحش در اندازهٔ اندام بوده و گاهی با نئوپلازی خوش‌خیم (تومور خوش‌خیم) اشتباه گرفته می‌شود.

پوشش داخل رحم آندومتر نام دارد و ضخیم شدن این پوشش هیپرپلازی آندومتر گفته می شود و به طور معمول موجب خونریزی غیرطبیعی واژن می شود. در بیشتر موارد با روش های دارویی یا تداخل خارجی درمان می شود و به خودی خود یک حالت بدخیم و سرطانی نیست؛ اما ممکن است در مراحل بعد به سرطان آندومتر تبدیل شود.

چه شرایطی منجر به هیپرپلازی آندومتر رحم می شود؟

در اغلب موارد، هیپرپلازی اندومتر به دلیل ترشح استروژن بیش از حد و عدم ترشح کافی پروژسترون ایجاد می شود. در صورتی که تخمک گذاری انجام نشود، هورمون پروژسترون تولید نشده و بنابراین بافت داخل رحم (آندومتر) ریزش نمی کند.

از طرفی به خاطر ترشح استروژن بافت رحم به رشد خود ادامه می دهد و تکثیر بیش از حد آن ها منجر به تجمع و ضخیم شدن سلول هایی می شود که بافت را می سازند. این شرایط هیپرپلازی نامیده می شود که در صورت عدم درمان صحیح و به موقع ممکن است منجر به سرطان شود.

هیپرپلازی آندومتر رحم چه زمانی به وجود می آید؟

در بیشتر موارد، این بیماری در حوالی و پس از یائسگی که چرخه تخمک گذاری دچار اختلال می شود، اتفاق می افتد. هیپرپلازی آندومتر در یائسگی به این دلیل است که در این دوران تخمک گذاری متوقف شده و دیگر پروژسترون تولید نمی شود. البته شرایط دیگری هم هستند مانند چاقی، نامنظم بودن قاعدگی به خصوص در بانوانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، استفاده از داروهایی که به استروژن شبیه هستند و اگر از استروژن با دز بالا در دوران یائسگی در طولانی مدت استفاده شود.




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.