پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

تاول های پوستی

۱۲ بازديد

تاول های پوستی

تاول یا ویزیکول یک بیماری پوستی دردناک است که در آن فضای خالی بین پوست و بافت با مایعاتی همچون چرک یا پلاسما پُر می‌شود. حباب تاول از اپیدرم، بالاترین لایه پوست تشکیل شده‌ است.در واقع تاول‌ها واکنش ایمنی بدن برای محافظت از لایه‌های زیرین هستند.

اگر تا به حال از کفش‌های سفت و یا تنگ استفاده کرده باشید، نباید با تاول‌ها غریبه باشید. بیشتر ویزیکول‌ها ظاهری گرد دارند که فضای زیر آن‌ها از مایعات پر شده است. ناگفته نماند تاول می‌تواند عوارض برخی از بیماری‌های پوستی باشد و شما را به شدت تحت فشار قرار دهد. بیشتر ویزیکول‌ها به سادگی و با انجام چندین تکنیک ساده رفع می‌شوند، اما همانطور که گفتیم درمان به علت اصلی ایجاد تاول شما بستگی دارد.

تاول در چه قسمت‌هایی از پوست ممکن است ایجاد شود؟

تقریبا تمام بخش‌های بدن که دارای پوست هستند می‌توانند تاول بزنند. تاول‌هایی که بر اثر شرایط فیزیکی ایجاد می‌شوند، معمولا در نواحی دست و پا هستند. بیماری‌های ویروسی و باکتریایی باعث می‌شوند، بخش‌های از بدن شما که حتی در معرض تهدیدات خارجی نیستند، تاول بزنند.

۱. تاول پوستی دست‌

اصطکاک، سوختگی یا حتی بیماری‌های عفونی، می‌توانند باعث ویزیکول در ناحیه دست شما بشوند. اما معمولا یک بیماری پوستی به نام دیس‌هیدروزیس باعث ایجاد تاول در کف و کنار دست‌ها می‌شود. این بیماری ویزیکول‌های پوستی ریز و پر از مایع را ایجاد می‌کند که ممکن است تا سه هفته با خارش و سوزش شما را اذیت کنند. بعد از خشک شدن تاول‌های بیماری دیس‌هیدروزیس ممکن است دست شما پوسته پوسته به نظر برسد و حتی گاهی وقت‌ها قبل از بهبود کامل دوباره عود کند.

۲. تاول پوستی دهان و لب

آفت‌ دهان و لب یکی از شایع‌ترین بیماری ها است که همه افراد را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تاول‌های دهان و لب به شکل یک زخم هستد که می‌توانند روی هر یک از بافت‌های نرم دهان از جمله لب، گونه‌ها، لثه‌ها و زبان ایجاد شوند. در برخی مواقع خطرناک این تاول‌ها می‌توانند روی مری شما ایجاد شوند و سلامتی شما را به طور جدی تهدید کنند.

۳. تاول پوستی پا و کف پا

تاول پا معمولا به دلیل اصطکاک بین کفش و پوست پای شما ایجاد می‌شوند. کفش‌های تنگ یا گشاد سایش بیشتری با پوست پای شما خواهند داشت، در نتیجه روی پای شما تاول به وجود می‌آید.

تعریق و رطوبت بیش از حد یکی دیگر از دلایل شایع تاول‌های پا هستند. این تاول‌ها معمولا در فواصل گرم و زمانی که بیش از حد از پاهای‌تان کار می‌کشید، ظاهرا می‌شوند.

۴. تاول پوستی سر

در اغلب اوقات ویزیکول‌های روی سر بر اثر بیماری‌های ویروسی ایجاد می‌شوند. فولیکولیت، زرد زخم، درماتیت تماسی و آبله مرغان نمونه‌هایی از این بیماری‌ها هستند. یکی از دلایل نادر تاول روی سر می‌تواند به دلیل سرطان پوست باشد. سرطان پوست می‌تواند سلول‌ها و بافت‌های پوست سر را از بین ببرد و به دیگر نواحی پوست نفوذ کند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.