شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

تبخال لب

۱۲ بازديد

تبخال لب
تب‎خال‌ها اغلب تاول‌هایی بر سطح پوست هستند که شکل ظاهری آن‌ها مانند زخم و تاول‌های کوچک و به هم چسبیده است که به علل گوناگون که در ادامه به آ‌ن‌ها می‌پردازیم به‌وجود می‌آیند. تب‎خال‌های ظاهر شده بر روی پوست معمولا بعد از یک مدت 2 الی 3 هفته‌ه‎ای درمان پیدا کرده و هیچ اثری بر روی پوست از خود به جای نمی‌‎گذارند.

همان‌طور که گفته شد، ممکن است تبخال در هر نقطه از بدن ایجاد شود. همه تبخال‌هایی که در نقاط مختلف بدن ما به وجود می‌آیند، ریشه در ویروس دارند. ویروس “هرپس سیمپلکس” در زمان ورود به بدن تبخال ایجاد می‌کند و بیشتر در نقاطی این کار را انجام می‌دهد که مرطوب و مخاطی هستند، نقاطی مثل دهان، روی لب و اعضای تناسلی. لب‌های ما هم به دلیل مرطوب بودن‌شان مکان خیلی خوبی برای رشد ویروس هرپس هستند. هرپس نوع یک، در دهان ما تبخال می‌سازد، یک عارضه پوستی غیرخطرناک ولی آزار دهنده که معمولا در کم‌تر از دو هفته از بین می‌رود. دو هفته‌ای که باید در طول آن بیشتر از وسایلی که استفاده می‌‎کنیم، غذاهایی که می‌خوریم و افرادی که با آن‌ها روبوسی می‌کنیم، مراقبت کنیم.
به‌‎‎وجود آمدن تب‎خال و ورود این ویروس در بدن علل گوناگونی دارد، حتما شما هم شنیده‌اید که تبخال لب بر اثر یک حمله عصبی یا کابوس‌های شبانه خودش را نشان می‌دهد. این گفته تا حدود زیادی درست است، البته علت اصلی تبخال لب شما، کابوسی نیست که شب پیش دیده‌‎اید بلکه ویروس هرپس سیمپلکس یا  HSV  است که آن را ایجاد می‏‌کند. این ویروس از طریق بوسیدن، تماس پوستی، خوردن غذا در یک ظرف، استفاده از وسایلی مثل حوله یا ریش‌‍ تراش مشترک و… به بدن فرد منتقل می‏‌شود و ممکن است تا مدت‌ها خودش را نشان ندهد. برای همین بیشتر افرادی که هرپس سیمپلکس را در بدن خودشان دارند، در واقع تنها وقتی متوجه ابتلایشان می‌شوند که روی جایی از بدنشان تبخال ببینند، از جمله روی لب. این ویروس بر اثر ورود بعضی از مواد غذایی خاص به بدن، تب و بیماری، آلرژی، سرماخوردگی، قاعدگی، تغییرات هورمونی، بارداری و استرس و اضطراب فعال می‎‌شود و خودش را به شکل تبخال لب یا دیگر قسمت‏‌ها نشان می‌دهد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.